آی مت چیست؟

آی مت،  سیستم  آموزش مفاهیم پایه ریاضی کودکان با استفاده از بازی، داستان، شعر و فعالیت های متنوع  خلاقانه  می باشد.

این سیستم یک برنامه منحصر به فرد جهت غنی سازی محیط در راستای ارتقاء و تقویت مهارت های پایه مانند مشاهده کردن، فکر کردن، استدلال، برداشتن موانع خلاقیت و… بر پایه بازی و سرگرمی برای کودکان 3 تا 7 سال است.

برنامه i-Maths توسط یک تیم متخصص متشکل از کارشناسان خبره و معروف آموزش و پرورش، روانشناسان کودک و طراحان محتوی طراحی شده است. سیلابس های برنامه i-Maths نیز طوری طراحی شده است که مفاهیم را به ابتدایی ترین شکل و فرآیند ممکن از طریق تمرین های پیچیده منتقل کنند تا بتوانند ذهن کودک را بسازند و تحریک کنند. کودک یاد می گیرد تا از استعداد های حسی خود برای شناخت، مشاهده و حفظ مفاهیم استفاده کند. سپس کودک از طریق تفکر عقلانی، توانایی تصمیم گیری پیدا می کند و از آن طریق توانایی حل مشکلات را بدست می آورد

 

“مهمترین بعد یادگیری به کار بردن مفاهیم یادگرفته شده است”


برنامه i-Maths نه تنها کودکان را برای متعالی بودن در تحصیلات آتی تربیت می کنند، بلکه موجب می شود کودک کاربرد ریاضیات را خارج از چهاردیواری کلاس و در لحظه در همان محیط و با تجربه ای ملموس درک نماید. چنین تجربه ای همان چیزی است که هر بچه ای از درون دلش آن را می خواهد.

گروه آموزشی اندیشه خلاق نمایندگی انحصاری سیستم آموزشی آی مت در شهر تبریز و شهرستان های استان آذربایجان شرقی بوده و کلاس های آی مت را به عنوان بخشی از مجموعه کلاس های ریاضی اندیشه خلاق برای رده سنی 3 تا 7 سال اجرا می نماید.

ثبت نام کلاس آی مت در تبریز

ثبت نام کلاس آی مت در شهرستان های استان آذربایجان شرقی

 

 

غنی سازی محیط رشد شناختی کودک با روش I-MATHS

ژان پیاژه یکی از بزرگترین صاحب نظران در حوزه نظریه رشد شناختی در نیمه اول قرن بیستم است. طبق نظر وی کودک با یکسری امکانات یا ابزار خاص و درونی زاده می شود و با کمک این ابزار ذاتی به بررسی و کنکاش پیرامون خود می پردازد و از محیط اطلاعات کسب می کند. از نظر او کودکان دانشمندان کوچکی هستند که از طریق درگیری و کارکردن مستقیم با اشیاء ، مواد محسوس و عینی مسائل و مفاهیم مختلف را می آموزند.

نظرات پیاژه تاثیرات عمیقی بر روند مطالعات و پژوهش ها در زمینه رشد شناختی کودک داشته است و هنوز هم یکی از قوی ترین نظریه ها است که کلیات و چارچوب آن مورد قبول محققین می باشد. با این حال، انتقادهایی نیز بر آن وارد شده به عنوان مثال: او پیش بینی می کرد که آموزش در زمان انتقال کودک به مرحله عملیات عینی یعنی ۷ سالگی موثر خواهد بود. زیرا در این زمان است که کودک از لحاظ رشدی آماده چنین آموزشی است (شاید یکی از دلایل شروع آموزش رسمی در ایران از سن ۷ سالگی همین موضوع باشد). البته این مطلب را یافته های تحقیقاتی تایید نکرده است. در حال حاضر بسیاری از مطالعات نشان داده است که توانایی درک خردسالان به خصوص در مفاهیم پایه ریاضی خیلی بیشتر و عمیق تر از آنچه پیاژه بیان کرده است می باشد. بنابراین محیط های پرورش کودکان به خصوص در مراحل قبل از شروع آموزش رسمی بایستی بسیار غنی و برانگیزاننده باشد تا کودکان بتوانند پتانسیل های بالقوه خود را در این محیط های مناسب بالفعل کنند. پروفسور گینزبرگ استاد تمام دانشگاه کلمبیا آمریکا در مقاله ای که در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد می نویسد: ” اغلب کودکان در سنین پیش دبستانی به دلیل قرار گرفتن در محیط هایی که از نظر آموزش مفاهیم پایه ریاضی غنی نیست، بعداً وقتی مواجه با برنامه های مدرسه می شوند نسبت به بقیه کودکان عقب تر هستند. یک برنامه آموزشی مناسب می تواند این شکاف را پر کند. آموزش ریاضی بین 3 تا 8 سالگی سبب افزایش پیشرفت در دوره های بعدی تحصیل شده است. با این وجود داده ها تا سال ۲۰۰۸ نشان می دهند که برنامه های مناسب برای آموزش ریاضی به خردسالان در این گروه سنی مورد توجه قرار نگرفته است”. نتایج آزمون تیمز که از مهم ترین و وسیع ترین مطالعات تطبیقی در قلمرو ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی در حوزه ریاضی و علوم در مقطع ابتدایی به شمار می رود، نشان می دهد کشورهایی که دوره 3 تا 8 سالگی را جدی گرفته اند موفق تر بوده اند.

امروزه در کشورهای موفق و پیشرفته جهت غنی سازی محیط های آموزشی در این رده سنی سیستم هایی مبتنی بر مبانی علمی طراحی و در حال اجراست.

یکی از این برنامه ها I-Maths می باشد  این طرح در کارگروه های مختلف سازمان بهزیستی کشور، دفتر تکنولوژی آموزشی و کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از اجرای دوره پایلوت تاییدیه لازم را از مراکز ذکر شده جهت اجرا دریافت نمود.